السبت، 4 أكتوبر 2008

* الاوكسي بدل الفينادين :

* الاوكسي بدل الفينادين :
كنت قاعد يوم فى الصيدلية البيطرية بتاعتي ومتابع مسلسل اجنبي كنت بحب اسمعه وفجأ دخل على واحد
وقاللي : والله يادكتور تيجي تشوف عندي خروفة تعبانة جدا
قلتله : هاتها
قال : دا انا شاريها النهاردة وانا كنت هجيبها بس هي نايمة ومش بتقف خالص
بجد انا صعب عليا الراجل وبخاصة انه لسه شاريها وياعيني لسه مفرحش بيها
قلتله : خلاص خد الشنطة وانا جاي وراك ورحت للحالة - القصد - لقيت الحالة ياعيني نايمة ع الارض وبتنهج بصوت عالي ولقيت صدرها تعبان جدا المهم حسيت ان الحالة متأخرة - وانا فيا عيب - بحب الصراحة زيادة عن اللزوم
قلتلهم: والله الحالة دي تعبانة خالص وبجد انا مش اقدر اقولكم انها ممكن تطيب الا برحمة ربنا ودي حاجة اتعلمتها من دكتور زميلنا اكبر مننا بيقول ايه بقي " ديما حاول تحسس صاحب الحالة انها فى النزع الاخير عشان لو ماتت ميلومكش ولو عاشت يقول الدكتور دا شاطر انقذها " بس انا للاسف مبقدرش اطبق نصيحته الا فى الحالات التعبانه قوي ولكن فى الحالات اللي فيها امل بحب ابشر صحبها عشان يقول الدكتور دا فال خير مش دايما يقولوا الدكتور دا عنده كل الحالات ميته وتعبانه
المهم ياجماعة انا بحب فى الحالات بتاعتي اني اجيب م الاخر - يعني احب اكتب افضل ادوية فى الحالات اللي م الاخر - فكتبت مضاد حيوي قوي والله انا مش متذكر ايه هو - بس تقريبا سيفوتاكس 1 جم - وباي سيلفون - وهتلاحظوا طبعا اني بحب اكتب ادوية بشري يمكن عشان فعالة وجربتها كذا مرة ونتيجتها حلوة اوي - وكتبت مضاد التهابات بيطري فينادين - بتاع شيرنج - طبعا كلكم عارفينه
وخليت الراجل يروح يجيب الدوا بسرعة لان المكان اللي كنت فيه مفيهوش صيدليات بشري وكمان انا مكنتش احب اجيب الادوية الغالية ف الصيدلية المهم رحت اكمل المسلسل الاجنبي وبعد نص ساعة رجع الراجل ومعاه الدوا المهم رحنا ع البيت وطلعنا الدوا وببص فى الدوا - طبعا انا كنت كاتب 2 سم فينادين - وطبعا زي ما انا عارف الفينادين الاصلي لونه ابيض زي المياه وطعمه سكر جدا لدرجة انه لو جاء على لسانك هيتعبك جدا من كتر السكر اللي فيه - سكر لاذع - واشوف اللي الراجل جايبه لقيت سائل اصفر بقيسه فى الحقنة لقيته 4 سم وطبعا انا لغاية اخر يوم كنت فى مصر كان الفينادين لونه ابيض وحتي الفلوندين او اي منتج بديل لونه ابيض وطعمه سكري لاذع الاصلي لاذع اكتر والتقليد تحس ان السكر خفيف
وطبعا هتقولوا ازاي عرفت موضوع الطعم اقولكم ساعة لما كنت بفرغ الحقنة من الهواء كان بعض القطرات ممكن تتساقط على فمي وبعد كده ادمنت الموضوع بتاعى التذوق - طبعا انا بهزر .
وطعم التيراميسين مر علقم وطبعا انا مكدبتش خبر ودوقت الطعم لقيته مر علقم عرفت ان الدوا اللي متعبي تيراميسين قلت يمكن غلطة مطبعية من الدكتور
وسالت الفلاح امال الدوا دا بكام قال دا ب 8 جنيه على اساس ان السم ب 2 جنيه طبعا الفينادين كان السم فيه ب 3,5 او اربعة جنيه
وسالت جبت منين الدوا
قال من الدكتور فلان
قلت طيب روح رجع الدوا دا وقله الدكتور مش هناك ومش عارف حد يدي الحقنة دي
شوفوا الخباثة
بس الخباثة بغباء

ليست هناك تعليقات: